xlogdansk.pl

Twój ulubiony blog ogólnotematyczny

Co to jest fotografia produktowa? Jak nazwa sugeruje, to odgałęzienie sztuki fotograficznej dotyczy przedstawienia produktów skierowanych do sprzedaży. Definicja krótka, zrozumiała, jednakże ograniczenie się jedynie do tych kilku słów znacznie spłyca temat. Dlatego warto przyjrzeć się przytoczonemu zagadnieniu bliżej, bo w czasach silnego ukierunkowania na nowoczesne technologie oraz e-commerce ta dziedzina zyskuje ogromne znaczenie.

Starania o klienta w obszarze e-commerce

Ostatnie dwudziestolecie stanowi systematyczny rozkwit handlu w sieci. Co prawda, ten tradycyjny nie został wyparty i raczej nie należy spodziewać się, że całkowicie ustąpi miejsca swojej nowocześniejszej formie. Widać jednak, że liczba transakcji zawieranych na odległość stale rośnie. To dotyczy nawet obszarów, które wcześniej wydawały się zarezerwowane jedynie dla punktów stacjonarnych, na przykład sprzedających żywność. Wiele podmiotów funkcjonuje na obu płaszczyznach, niektóre zaś ofertę wystawiają jedynie w wirtualnej przestrzeni, a jak wiadomo, ta jest nieograniczona. Jak zatem działać w sieci, by skutecznie złapać konsumenta w… sieć?

Tym, co najbardziej przykuwa uwagę podczas przeglądania stron www, jest obraz. Nawet najlepszy opis na nic się zda, jeśli potencjalnego nabywcy nie uda się zainteresować ofertą. Warto zatem zadbać o wizualny aspekt prezentowanego towaru, by wyróżnić się na tle konkurencji i skłonić konsumenta do kolejnego kliknięcia. Wiedząc, na czym polega fotografia produktowa, łatwiej prowadzić efektywną promocję. Troszcząc się o poprawną ekspozycję asortymentu, zwiększasz szanse przetrwania w internetowej dżungli.

Jakie formy przybiera fotografia produktowa?

Zwykły „pstryk” to za mało. Zdjęcie wykonane telefonem, od niechcenia, w pośpiechu czy słabej jakości raczej nie przyciągnie klientów. Atrakcyjny przekaz wizualny jest kluczem do zatrzymania spojrzenia nabywcy. Tajemnicy nie stanowi fakt, że w sieci kupuje się głównie oczami, dlatego z obrazem produktu konsumenci stykają się w pierwszej kolejności i w ciągu ułamków sekund podejmują decyzję, czy wykonać dalsze kroki, a tym samym głębiej zapoznać się z tym, co dany sprzedawca ma do zaproponowania.

Przedstawienie asortymentu przybierać może rozmaite oblicza. Mając świadomość, co to fotografia produktowa, możesz samodzielnie, jeśli posiadasz wystarczające w tym zakresie umiejętności, lub z pomocą profesjonalistów dopilnować, by wystawione na sprzedaż artykuły wyglądały naprawdę korzystnie. Najczęściej spotkać można produkt ukazany na jednolitym tle, przeważnie białym. Wówczas nic nie rozprasza uwagi, liczy się tylko i wyłącznie oferowany wyrób.

Ciekawą opcją są jednak kompozycje tematyczne. Zabawka dla psa z wesołym czworonogiem na dalszym planie, zawekowane przetwory z emanującym świeżością drzewem owocowym zauważalnym w oddali, świeca zapachowa otulona aksamitnym materiałem, a obok atrybuty nawiązujące do zapachu – to przykłady aranżacji, których rolą jest zarówno pokazanie konkretnego towaru, jak i sugestia co do pochodzenia, przeznaczenia lub zastosowania.

Istnieją także bardziej zaawansowane sposoby realizacji zdjęć. Odzież można demonstrować na manekinach typu „ghost”, które nie będą widoczne. Mniej kosztochłonne są z kolei zdjęcia ubrań na wieszakach. Jeśli natomiast obraz połączony zostanie z ruchem, efektem będą fotografie obrotowe 360 stopni, pokazujące artykuł z każdej strony. Nieustająco wysokie notowania dotyczą sesji z udziałem modeli.

Technologia stwarza naprawdę szerokie możliwości. Bez względu na rodzaj fotografii produktowej trzeba jednak pamiętać o kilku wspólnych czynnikach. Jakość obrazu, wyrazistość i brak szumów sprawią, że zdjęcie będzie przyjemne w odbiorze. Jak najlepsze odwzorowanie koloru oszczędzi ewentualnych rozczarowań po rozpakowaniu przesyłki, zaś ukazanie towaru na wielu ujęciach, z różnych perspektyw, nie tylko całościowo, ale też z perspektywy detali, pomogą w największym stopniu oddać rzeczywisty wygląd sprzedawanych wyrobów.

Fotografia produktowa – cennik

Handlowiec nie musi orientować się, czym jest fotografia produktowa, nie taka bowiem jest jego rola na rynku. Realizację usługi może zlecić specjalistom, którzy dokładnie zbadają potrzeby zamawiającego, wykonają zdjęcia i zajmą się ich postprodukcją: kadrowaniem, retuszem czy dopasowaniem rozmiaru. Zawodowy fotograf doskonale zdaje sobie sprawę, na czym polega fotografia produktowa, ale za tę wiedzę, czas i fachową pomoc trzeba zapłacić. Ile?

Cennik fotografii produktowej jest kwestią indywidualną. Zależy od doświadczenia, zdolności, rodzaju zamawianych zdjęć oraz ich ilości. Pakiety najprostszych ujęć typu packshot (na jednolitym tle) zaczynają się już od kilkunastu złotych. Na zdjęcia aranżacyjne trzeba przeznaczyć trzy-cztery razy więcej środków, zaś sesje z udziałem modeli to wydatek znacznie wyższy.